Tururi virtuale

Ariadna
   Caută:
   

Nr: 32-33
Martie-Aprilie 2007

Braşovul la Bruxelles
Study case: Brasov County, Romania
Etude de cas: Brasov, Roumanie
Studio di caso: la provincia de Brasov
Festival Maghiar la Apaţa
Magyar Festival at Apaţa
Festival Magyar à Apaţa
Festival Ungherese ad Apaţa
Turism de cinci stele la Braşov
Five Stars Tourism at Braşov
Tourisme de cinq etoiles a Braşov
Turismo di cinque stelle a Braşov
200 de ani de prezenţă evreiască la Braşov
The Jewish Community of Braşov
La Communauté juive de Brasov
La Comunità ebrea di Brasov
Picturile lui Gabriel Stan
The Quest of Gabriel Stan
Mândra, o zonă naturală
Storage Lakes and Touring Area
Lacs d'accumulation et zone touristique
Bacini di raccolta e zona turistica
Prefecturi la standarde europene
Prefectures on EU Standrads
Préfectures à des standards UE
Prefetture a standard UE
Moieciu luptă pentru păstrarea obiceiurilor
Say "Cheese" and eat It!
La joie du fromage
L'allegria del formaggio
Muntele Tâmpa
Mount Tampa - a peculiar Reserve
Muzeul de Etnografie Braşov
Reconstituting anciens Ways of Life
Reconstituer d'anciens modes de vie
Riconstituzione di vecchi stilli di vita
Paştele şi ouăle Învierii
Easter and the Resurrection Eggs
Les Pâques et les oeufs de la Résurrection
La Pasque e le uova delle Risurrezione
Ceremonialul "Plugarul"
The Ploughman's Custom
Il Costume dell'Aratore
Predeal, ţinta vacanţelor reuşite
Predeal, the perfect destination
Predeal, la destination parfaite
Predeal, la destinazione perfetta
Fasching - Caravana Clătitelor
The Pancake Caravan
La Caravane de Crêpes
La Carovana delle Crêpes
Ceremonialul focului la Şinca Nouă
The Wheel on Fire
La roue en flammes
La Ruota in fiamme
Balul portului popular la Rupea
Popular Clothes' Bal
Le Bal de l'Habit Populaire
Il Ballo degli Abiti Popolari

Despre Brașov Cultură și tradiții Arhiva Redacția Contact

Ceremonialul "Plugarul"







În judetul Brasov exista obiceiuri magice, transmise din generatie în generatie, care se mai pastreaza si astazi, adunând întreaga suflare a satelor. Dintre acestea amintim ceremonialul ?Plugarul?, care marcheaza începutul aratului si se sarbatoreste în satele: Vad, Venetia de Jos si zona Tarii Oltului. Obiceiul tine de mentalitatea traditionala, scopul initial magic fiind de a invoca bunavointa si protectia fortelor despre care se credea ca guverneaza lumea ctoniana si vegetala, treptat capatând un caracter ceremonial, menit sa marcheze solemnitatea si semnificatia momentului.

Credinte magice

Originea obiceiului este legata de unele credinte magice anterioare crestinismului. Gospodarului care iesea primul la arat in primavara, pe de o parte i se atribuia proprietatea de a constitui in anul acela elementul mediator intre populatia satului respectiv si fortele supranaturale, iar pe de alta parte era investit de colectivitate cu puteri obstesti.
Ceremonia obiceiului plugarului incepe cu un moment ludic, flacaul ce a iesit primul la arat, instiintat de aceasta calitate a sa in prealabil de catre ceata de feciori, se ascunde in gospodarie, trebuind sa fie cautat de membrii comunitatii respective. Ascunderea Plugarului are o functie dubla: pe de o parte de a supune unei probe de istetime si agerime ceata de fecior, si in special pe chezas, iar a doua aceea magica de influentare a elementelor naturii. Odata gasit Plugarul este incins peste hainele de lucru cu borte, o cunua pe cap, este suit pe o grapa si dus pe umeri de flacau la rau. Este de remarcat importanta pe care o are in instrumentarul obiceiului obiectele apartinand inventarului agricol, ca si prezenta cununii avand un rol deosebit si in alte obiceiuri agrare.

Semnificatia fecunditatii

Alaiul la care participa tot satul, se opreste pe malul raului unde, dupa ce si ceilalti feciori se incing cu verdeata, grapa este aruncata in apa Plugarul se suie pe ea si incepe sa ii stropeasca pe cei de pe mal. In perioadele mai vechi se incingea o lupta intre feciori si Plugar, dar oricum stropirea cu apa a celor de fata si-a pastrat importanta si in formele ei mai noi, ea avand caracterul unei lustratia per aquam cu o primordiala semnificatie de fecunditate.
In mentalitatea populara apa nu apare ca element pur sacral, ca in cea religioasa, ea fiind un factor concret implicat direct in procesul muncii.
Dupa aceasta ceremonie, alaiul se intoarce la casa Plugarului unde are loc un ospat alt element augural de recolta bogata.
Astazi obiceiul si-a pierdut caracterul lui initial ? aspectul ritual, acordandui-se mai multa importanta elementului exterior decorativ, prezentinduni-se ca un mare spectacol cu joc mimic, costumatii, muzica si dans.






PROMO




Copyright © Fundatia Umana
Created by S.C. Twin SoftWare S.R.L. Braşov